Jantelagen....

Jantelagen som den kallas måste vara en Svensk upptäckt. För det finns inte många ställen på vårt runda klot (om ens någonstans alls) där det är mera tabu belagt än i Sverige att säga att man är bra på något. Jag brukar säga att om man är bra på något så behöver man inte säga det själv, utan det kommer andra att göra.

Detta stämmer till en viss del. Men om ingen säger det i alla fall så tycker jag att det är min förbannade rättighet att kunna ställa mig rak i ryggen och säga följande. JAG ÄR SVENSK OCH JAG ÄR JÄVLIGT BRA PÅ DET JAG GÖR, OCH JAG TJÄNAR DESSUTOM EN MASSA PENGAR. Utan att för den sakens skull bli kallad för både det ena och det andra som diva, stropp, eller vem fan tror han att han är egentligen.

Men om vi i detta sammanhanget vänder på det hela och leker med tanken att någon är totalt värdelös på det han/hon gör, så är vi inte så snabba eller glada för att tala om det heller. Och det vet ni att så är det. Men ändå är det otaliga människor såväl vuxna som barn som har fått höra ordspråket " Ärlighet varar längst" Och när det gäller det ordspråket så säger jag bara följande. VILKET JÄVLA SKITSNACK, vi svenskar är värdelösa på att ta kritik. Och det har till stor del att göra med att vi även är värdelösa på att dela ut just kritik.

Och det är där våran älskade jantelag kommer in i bilden ännu en gång. För visst är det väl underbart att ha just denna lag att luta sig mot? På så sätt så behöver man ju inte ta ställning till något, eller rent av vara ärlig och säga det man tycker och tänker. Att man sedan kan såra människor genom att alltd vara ärlig är jag ett levande bevis på. Men hur tror du att vissa människor känner sig när sanningen hinner upp dom och dom få reda på att du har tagit ställning och sagt något som du inte menade????

Denna frågeställningen lämnar jag över till er läsare, och ha ni lite stake så kan ni ju alltid kommentera. Eller så är det ju bara att gömma sig bakom dom berömda orden "Inga kommentarer"



Ha det bäst där ute tills vi syns/hörs igen....

Kommentarer
Postat av: Catrin

Jag är JÄVLIGT bra på att vara din fru... Ja, faktiskt bäst på det !!!

2010-01-11 @ 17:40:06
URL: http://catriin.blogg.se/

Kommentera GÄRNA inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0