Acceptans

Tänkte att jag idag skulle ta ett titt på ett ämne som jag tycker är lite missvisande ibland. Ämnet är ACCEPTANS. Tänkte att jag skulle ta ett par exempel som jag har varit med om att både höra och se på nära håll.

En kille med invandrarbakgrund kommer fram till en svensk kille och säger följande: Hallå svenne jävel. Den svenske killen svarar då på följande sätt. Hallå invandrajävel. Och man behöver ju inte vara hjärnkirurg för att fatta vilken av dessa två som fick en tillsägelse efter ett samtal med sin chef. Motiveringen var följande. Du som är vuxen vet ju att man inte få säga så. Men det acccepterades att en kille på 15 år fick säga så till en vuxen, för dom känner inte till våran kultur.

En annan sak är det här med byxor som hänger långt nere vid knäna så att man ser både kalsonger och halva myntinkastet. Personligen så tycker jag att det är en fråga om hygien. Men i vilket fall som helst så gjorde jag en gång på mitt jobb ett test. Eftersom ingen i personalen på min arbetsplats säger något till dessa ungdomar som springer runt och visa allt det där jag nyss nämnde, så tänkte jag att jag skulle göra likadant. För visst är det väl så att vi ibland vill känna oss lite ungdomliga.

Sagt och gjort, byxorna åkte ner en bit och alla kunde se mina röda kalsonger (myntinkastet syntes inte). Mellan tummen och pekfingret så tror jag att det tog cirka en minut innan två stycken vuxna på skolan hade förmanat mig om att det där ser hemskt ut. Så kan du ABSOLUT inte gå runt här på jobbet. Så gott folk visst är det hemskt att vi lite äldre inte få göra allt vi vill? för det finns ju andra som får det.

För sist jag tittade i en ordbok så stod det inte något bakom ordet Acceptans som jag kunde förknippa med åldrandet. Jag kan ju i och för sig ha fel (men jag tror faktiskt inte det), kanske lika bra att kolla upp ordets betydelse en gång till. Men om ni som läser mina rader har en annnan uppfattning så hoppas jag att ni vädrar det här i så fall.



Ha det bäst där ute tills vi syns/hörs igen....

Kommentarer

Kommentera GÄRNA inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0