Rötmånad....

Och så var det ännu en gång dags för den berömda rötmånaden. Det vill säga fotbollens egna rötmånad från den 15/11 till den 15/12. För er som inte vet vad detta innebär så kommer här en snabb genomgång.

Alla spelare i lingonserierna(och även lite högre upp) kan åka runt och hora ut sig och se om någon nappar och betalar för deras tjänster. Detta gäller spelare som står utan kontrakt eller som sitter på ett utgående kontrakt. Detta är en direkt följd av den så kallade Bosman Domen. Spelaren i fråga sonderar marknaden lite och slå sedan till på både första, andra, och tredje, och så var det klart med en annan klubb.

Att detta skulle gå så långt ner i seriesystemet (div 5 och 6) kommer inte för mig i alla fall som någon överraskning. Men det är ju inte annat än att man frågar sig var hjärncellerna på vissa spelare har tagit vägen när man hör vad en del av dom vill ha i betalt. 

Prisexempel: Förre detta div 3 spelare med ett sabbatsår bakom sig, mer eller mindre begär en si så där 3000 i månaden av en lokal nybliven div 5 klubb. Inte konstigt att det finns folk som fortfarande leta efter denna spelares hjärnceller.

Det blir ju inte ett dugg bättre när tränares ersättning i dom lägsta divisionerna (5 och 6) börja någonstans runt 35 lax per säsong, för att sedan stiga kraftigt efter hand som man kommer högre upp i divisionerna. Så om det fortfarande är någon där ute som tror att dom flesta spelar fotboll för att det är roligt och för att dom älskar det dom gör? Så vil jag bara säga följande.

Dom finns fortfarande kvar dessa spelare, men dom blir mer och mer sällsynta. Skulle det nu vara så att jag har fullständigt fel i detta som jag har skrivit så hoppas jag verkligen att det är någon som talar om detta för mig.



Ha det bäst där ute tills vi syns/hörs igen....


Kommentarer

Kommentera GÄRNA inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0