Slå ihop och satsa..

Idag kommer jag att beröra ett ämne som förmodligen kommer att göra att jag inte kan gå ut i våran lilla stad utan att få spott och spe :-). Eller så är det kanske rent av så att man får medhåll? Den som lever får se..

Som dom flesta vet så går det inte så bra för våra olika fotbollsklubbar i kommunen (undantag Hallabro i nu läget) och jag skulle vilja se en förändring. Som det är just nu så har vi Saxemara i div 3, Ronneby i div 4, och sedan så följs detta upp med inte mindre än fyra kommun lag i div 5. Styrka kan en del tycka för vår lilla kommun, men jag håller inte med.

Som det är nu så går ju dom flesta yngre spelarna till klubbarna som ligger i dom högre serierna av förståeliga skäl. Men vad händer när dom väl kommer dit?? Några tar en plats, några få enstaka inhopp, några blir renodlade B-lags spelare.
 
Skulle vilja säga att det är ytterst få spelare från lagen i den lokala division 5 serien som tar plats i t.e.x Saxemaras div 3 gäng, men som med all säkerhet hade tagit en plats i Ronneby istället. Men av olika orsaker så blir det inte så.

Sedan att Saxemaras B-lag hade vunnit div 5 tycker jag spelar mindre roll. För det är väl ändå i ett A.-lag man vill spela? Så vad är det som får vissa spelare att lämna en ordinarie plats i div 4 eller div 5 för ett B-lag? Att det är högre tempo på träningarna fattar ju alla. Men är man nöjd med det??

 

Tycker att det är på tiden att det blir någon form av sammanslagning lagen imellan. Ett samarbete över gränserna helt enkelt. Skulle det för att ta ett exempel vara en ömöjlighet för vissa av spelarna i dom mindre divisionerna att få köra ett "extra" pass i veckan med lagen som ligger högre upp?

 För som det är just nu tror jag inte gynnar någon klubb. Finns alldeles för många spelare i dom olika klubbarna som utan vidare kan glida omkring träning efter träning i vetskapen om att konkurransen är så dålig så att man får vara med i nästa match ändå. Med ett sammarbete så är i alla fall jag övertygad om att det hade hårdnat så pass mycket om platserna att kommunen skulle kunna ha ett lag i div 2 och ett i div 3 istället för som det är nu. Men jag kan givetvis ha fel precis som alla andra. Skillnaden är att jag till skillnad från andra kan erkänna det.


Att detta sedan ALDRIG kommer att bli verklighet på grund av alldeles för starka RÖDA OCH BLÅA bakåtsträvare i kommunen som är mer eller mindre livrädda ( men det har ändå blivit lite bättre) för eventuella förändringar är ju som sagt en helt annan sak....

Men det måste börja hända något, eller är det så att vi helt enkelt är nöjda med att ha det som vi har det när det gäller den sportsliga biten inom fotbollen i Ronneby Kommun??



Ha det bäst där ute tills vi syns/hörs igen....

Kommentarer

Kommentera GÄRNA inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0